Jaka działalność gospodarcza dla przewoźnika? Krótki przewodnik po formach działalności gospodarczej. Część III.

Ostatnimi czasy odpuściłam temat przewodnika po formach działalności gospodarczej, i być może nie dałam Tobie jeszcze odpowiedzi na pytanie: jaka działalność gospodarcza dla przewoźnika, co w głównej mierze wynika z faktu, że pojawiły się inne ciekawe tematy i chciałam o nich napisać na bieżąco. Dzisiaj udało mi się wyczyścić moje biurko prawie w całości z zalegających akt, co stanowi nie lada wyczyn i oznacza, że wkrótce wyjeżdżam na urlop. Nie chciałabym jednak zostawić Ciebie, drogi czytelniku w połowie cyklu, dlatego dzisiaj chciałabym opisać po trosze spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Nie będę ukrywać przed Tobą, że jest to moja ulubiona spółka, głównie dlatego, że ta forma działalności gospodarczej wymaga współpracy od czasu do czasu z fachowym pełnomocnikiem, co oczywiście z jednej strony może być również dla Ciebie interesującym przeżyciem, z drugiej strony może odstręczać od tej formy działalności gospodarczej.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest kapitałową spółką prawa handlowego, co oznacza, że w tej spółce następuje rozłączenie osoby wspólnika od samej spółki. Spółka jest nie tylko podmiotem praw i obowiązków, lecz również po rejestracji w KRS osobą prawną.

Nie będę ukrywać, że prowadzenie działalności gospodarczej w tej formie cechuje znaczny formalizm, gdyż spółka musi zostać zawiązana przez wspólników poprzez zawarcie umowy spółki przed notariuszem w formie aktu notarialnego a następnie zostać zarejestrowana w KRS.

Co jest fajne w tej spółce to to, że może ona prowadzić działalność już przed rejestracją jako spółka zo ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji. Jako taka może uzyskać NIP i REGON z pominięciem mojej „ulubionej” procedury jednego okienka.

Jej niewątpliwym plusem jest całkowite zwolnienie wspólników od odpowiedzialności za zobowiązania spółki po wniesieniu wkładów na kapitał zakładowy.

Od chwili nowelizacji k.s.h. kapitał zakładowy przestał być większym problemem, gdyż w chwili obecnej wymagana przepisami prawa minimalna wysokość kapitału zakładowego to 5.000 zł (kiedyś było to 50.000 zł). Oczywiście, 5.000 zł to nie jest kapitał, który pozwoliłby na prawdziwe rozwiniecie skrzydeł, z resztą jak to mawiają moi klienci takiej spółki nikt nie będzie traktował w biznesie poważnie, ale taka możliwość istnieje i warto o tym wiedzieć.

Spółka działa przez swoje organy: Zarząd – jako organ wykonawczy, Zgromadzenie Wspólników – organ właścicielski będący najwyższą władzą spółki, Radę Nadzorczą lub Komisję rewizyjną – organ nadzoru (których powołanie w większości przypadków nie jest obligatoryjne).

Dla większości przedsiębiorców z udziałem kapitału zagranicznego będzie to w zasadzie jedyna opcja dla prowadzenia działalności gospodarczej (o ile nie będą chcieli zaszaleć założeniem spółki akcyjnej).

Minusy?

Z pewnością dosyć duży stopień sformalizowania prowadzenia działalności w tej formie – który jednak jest do ogarnięcia, pełna księgowość , która wiąże się pewnie z większymi kosztami firmy księgowej no i niestety podatek CIT, który w zasadzie jeżeli liczysz na dywidendę będzie oznaczał podwójne opodatkowanie… Tego nikt nie lubi…

Mimo wszystko jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie, jaka forma działalności gospodarczej dla przewoźnika, spotykając się ze mną za pewne zasugeruję Ci tę formę działalności, a jeżeli okaże się, że nie jest to to czego szukasz będziemy szukać dalej. Z pewnością znajdziemy coś interesującego.